Deze site werkt prettiger als u javascript aanzet.

De KXZ serie van Mitsubishi Heavy Industries

Met de introductie van de nieuwe KXZ serie zet Mitsubishi Heavy Industries hoog in op het veroveren van de VRF markt.

Sinds de introductie in 2009 is de Micro KX lijn nog steeds uniek in de markt. Vandaar dat de Micro KX6 niet zal verdwijnen en dat de nieuwe KXZ serie naast deze zeer populaire Micro KX6 lijn geplaatst wordt in het leveringspakket. De line up van de KXZ loopt van 28 kW (10HP) t/m 56 kW (20HP), welke gekoppeld kunnen worden tot maximaal 3 buitendelen met een koelvermogen van 168 kW (60HP) en 189 kW verwarmingsvermogen.

Naast de standaard KXZ lijn zal er eind 2014 ook een hoge COP lijn komen. De COP waarden van de KXZ lijn zijn allemaal minimaal 4,0. Van de hoge COP lijn welke in 3 capaciteiten (22,4 kW, 28,0 kW en 33,5 kW) zal worden uitgebracht zullen de COP waarden de 4,5 overstijgen. Ook deze lijn is te koppelen tot 3 buitendelen met een maximale capaciteit van 100 kW (36HP) koelvermogen en 112,5 KW verwarmingsvermogen.

Vanaf 2015 zal ook de KXZ Heat recovery lijn worden uitgebracht en zal er tevens een watergekoelde lijn beschikbaar komen.

KXZ innovaties

Compressoren

De in eigen fabriek ontwikkelde en geproduceerde inverter compressoren van Mitsubishi Heavy Industries kenmerken zich al jaren door hun kwaliteit en betrouwbaarheid. Met de ontwikkeling van een nieuw type compressor worden nu nog hogere rendementen gehaald. Zowel in vollast als in deel last worden ongeëvenaarde energiebesparingen gehaald tot bijna 40%.

Condensor

Ook de inspuiting en de condensor zijn vernieuwd. Middels een spinnenkop i.p.v. een header wordt het koudemiddel beter verdeeld over de condensor. Daarnaast is de condensor van 2 naar 3 rijen vergroot waarmee een groter condensoroppervlak wordt gecreëerd voor hogere efficiency. Verder is de condensor minder gevoelig voor vorst en ijsophoping waardoor er minder ontdooicycli nodig zijn en de unit dus beter en langer zijn warmte afgeeft.

Unieke flexibiliteit

Het KX systeem is al jaren een van de meest flexibele systemen als het gaat om installatiemogelijkheden. Naast 1000 meter maximale totale leidinglengte en equivalente leidinglengte van 220 meter, is op de KXZ nu een hoogteverschil mogelijk tot 70 meter.

Na de eerste aftakking houdt het meestal op bij 40 meter. Bij Mitsubishi Heavy Industries niet. Bij het KXZ systeem mag de maximale lengte van het eerste T-stuk tot het verste binnendeel 90 meter overbruggen. Onderling mag het verschil tussen de binnendelen in 1 systeem 40 meter zijn.

Het onderlinge hoogteverschil tussen de binnendelen is met 18 meter ook nog steeds uniek in de markt. Indien het onderlinge hoogteverschil minder dan 18 meter is mag het onderlinge lengteverschil tussen de binnendelen zelfs oplopen van 40 meter naar 85 meter als alle binnendelen op 1 verdieping worden geplaatst.

Geluidsniveau buitendelen

De KX buitendelen staan al goed bekend in de markt om hun zeer lage geluidsniveaus. Het is Mitsubishi gelukt om de buitendelen nog geluidsarmer te maken. Daarnaast is de silent mode, welke beschikbaar is op de buitendelen, van 1 stap uitgebreid naar 3 stappen.

Nieuwe functies

VTC Control (Variable Temperature and Capacity Control)

Deze revolutionaire regeling zorgt dat de verdampingstemperatuur in het systeem wordt aangepast aan de vraag in de ruimte. De drukken in het systeem worden aanpast als de ruimtetemperatuur bijna wordt bereikt. Hierdoor ontstaat er een betere temperatuurhandhaving in de ruimte en dus een hogere comfort.

Naast een verhoging van het comfort voor de gebruiker, worden door toepassing van deze nieuwe regeling zeer hoge rendementen gehaald en wel tot 34% energie bespaard.

Priority Control

Op de KXZ systemen zijn er 2 extra controlfuncties toegevoegd. Naast de bekende first push en last push prioriteitsfuncties zijn daar majority operation en master operation aan toegevoegd.

Majority operation zorgt dat de meerderheid van de instellingen op de binnendelen bepalen wat de modus van het buitendeel wordt. Als het buitendeel bijvoorbeeld s ochtends in verwarmingsmodus opstart met ongeveer 35% vraag vanuit de binnendelen en in de loop van de ochtend ontstaat er vraag voor koeling, dan zal bij meer dan 35% koeling- vraag het buitendeel omschakelen in koelmodus en worden de binnendelen die in verwarmingsmodus staan, omgezet naar ventileren.

Bij Master operation wordt er 1 binnendeel aangemerkt als master en zullen alle andere binnendelen deze modus volgen.

De nieuwe KXZ buitendelen van de standaardlijn zijn leverbaar vanaf september 2014. Voor uw ontwerptekeningen is de nieuwe E-solutions versie inmiddels ook beschikbaar, zodat uw project ook al met KXZ kan worden ingetekend. Uiteraard kunt u voor verdere informatie bij ons verkoopteam terecht.

 
Marco RuggenbergTel: 0180 - 751 361



Verberg boodschap